(Foto: Balazs Borocz)

Nylige innspillinger av Prokofiev´s andre og Bruch´s første fiolin konsert med Oslo Filharmoniorkester og Bjarte Engeset ble kåret til ”Editor´s Choice of the Month” av Gramophone Magazine i August 2014. Innspillingen ble også nominert i The Gramophone Guide som et av de fineste klassiske innspillingene i 2014/15.

Som solist, har Guro jobbet med orkestre i hjemlandet, samt Tyskland, Russland, Østerrike, Danmark, Sverige, Polen, Estonia, Israel og Jordan, med dirigenter som Johannes Gustavsson, Christian Vasques, Christian Arming, Cornelius Meister, Ari Rasillainen, Perry So, Jaime Martin og Eivind Aadland.

Som kammermusiker, har Guro spilt sammen med Janine Jansen, Leif Ove Andsnes, Marianna Shirinyan, Maxim Rysanov, Andreas Brantelid, Shiomo Mintz, István Várdai, Itamar Golan, Ida Haendel, Håvard Gimse og Christian Ihle Hadland. Hun er en fast artist i mange av Norges ledende festivaler, blant annet Risør, Elverum og Oslo Kammermusikk festivaler, og er artistisk direktør for Valdres Sommersymfoni. I tillegg til dette har hun etablert Edvard Munch Ensemblet.

Guro er prisvinner av et stort antall internasjonale konkurranser, blant annet EMCY´s Musikkpris i Menuhin Konkurransen i 2010 og andreprisen i Eurovision Young Musician Competition i Wien 2010. Hun har blant annet fått tildelt Arve Tellefsens Musikerpris (2014), Statoilprisen i Klassisk Musikk (2013), Norsk Solistpris (2010), Prinz-von-Hessen-Preis i Kronberg (2009), og var kåret til Norges Unge Musiker i en alder av fjorten (2008).

Guro har nettopp gjort seg ferdig med studier ved ”Hochschule für Musik Hanns Eisler” i Berlin med Antje Weithaas som professor, etter endte studier under Stephan Barratt-Due og Alf Richard Kraggerud ved Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo.

I 2016 ble hun valgt ut som mentor for Crescendos mentorprogram. Dette er et program for ekstraordinære musikere med internasjonalt potensiale. Programmet er et samarbeid mellom Oslo Filharmoniorkester, Festspillene i Bergen og Barratt Due Musikkinstitutt.

Guro spiller på en fiolin laget av C. Bergonzi, også kjent som ”Kreisler-Bergonzi”, på utlån fra Dextra Musica.

Tørre å være sårbare og menneskelige

Guro synes det er fantastisk å kunne jobbe med noe hun er så glad i, enten hun jobber på øvingsrommet eller er en del av en kammermusikkgruppe på scenen. - Jeg liker egentlig ikke å tenke at jeg har valgt å bli musiker, men heller å tenke at det er noe jeg hver dag jobber mot å bli.

Om målet med å være musiker sier hun:

- En venninne sa en gang at målet med å være musiker må være å «gjøre sårbarhet ok». Jo mer jeg tenker på det, desto riktigere synes jeg det er. Kunstnere som tør å være sårbare og menneskelige på scenen, som ikke prøver å imponere meg, men som er seg selv og ikke er redde for å vise hvem de er, inspirerer meg veldig, sier Guro.