Matematikkhjelperen gir gratis undervisning på Facebook, via instruksjonsvideoer på Youtube og og hver onsdag på Lambertseter bibliotek, til barn, ungdom, privatister og foreldre som sliter med å hjelpe ungene sine med matematikk.

I 2015 fikk hun tildelt 100.000 kroner til å utvikle kurs hvor skoleelever og foreldre kan sitte og regne sammen, ha mattequiz og spille matematiske spill. Gjennom dette vil hun skape en kultur hvor foreldre og barn kan løse matematikkoppgaver sammen. I 2013 ble Matematikkhjelperen tildelt 100.000 kroner til å lage matematikkvideoer og matematikkhefter.

Skaper matematikk-glede

Sparebankstiftelsen DNB mottar hvert år flere tusen søknader om midler til prosjekter fra mennesker som gjør en stor innsats for andre. En av disse er Matematikkhjelperen, i regi av mattelærer Hanan M. Abdelrahman. Hun skrev i søknaden til oss høsten 2013 at hun ønsker å skape en positiv holdning til matematikk og å hjelpe mange barn og ungdommer til å nå drømmene sine.

- Ungdommene trenger å oppleve folk som brenner for faget. Skolehverdagen er presset, det vet jeg godt, for jeg er lærer selv. Jeg vil bidra til en annen tilnærming – at matte kan være veldig lystbetont og at dette får du til med litt innsats, sier Hanan.

På facebook-siden matematikkhjelperen får Hanan spørsmål fra folk i hele Norge. For å kunne bidra med mer kunnskap har hun fått støtte av Sparebankstiftelsen DNB til å videreutvikle konseptet med faglige ressurser som hefter, forklaringsvideoer og så videre.

- Hanans prosjekt Matematikkhjelperen er et godt eksempel på hva slags type prosjekter vi svært gjerne vil bidra til og som understreker vår visjon om å utløse gode krefter, sier Sissel Karlsen, gavesjef i Sparebankstiftelsen DNB.

Viktig frivillig innsats

I tillegg til facebook-siden bidrar Hanan med matematikkhjelp til alle som møter på Lambertseter bibliotek hver onsdag kveld. Hun synes det er viktig å stille opp frivillig – og ikke bare i de typiske fritidsaktivitetene.

- I Norge har vi en kultur hvor man hjelper hverandre og trår til på dugnad. Man stiller opp for korps, idrettslaget eller som natteravn. Hvorfor ikke faglig? Jeg tror det er behov for fagfolk som meg som bidrar frivillig. Det kan gjøres enkelt – det er bare å stille opp – vise at man synes det er morsomt. Biblioteket er en ypperlig arena. Og en times jobbing på biblioteket kan bety mye for mange ungdommer. Jeg synes at alle vi som kan matte burde bidra til å hjelpe barn, ikke bare våre egne, sier Hanan.

Hanan flyttet til Norge fra Egypt som 20-åring. Da var hun allerede ferdig med sin første Bachelor-grad i fransk og spansk. I Norge tok hun lærerutdanning og master i grunnskoledidaktikk med fordypning i matematikk, i tillegg har hun studert fysikk. Nå holder hun blant annet på med matematikk på NTNU, ved siden av jobben som lærer på Lofsrud ungdomsskole på Mortensrud i Oslo. 

Det var mattelærereren hennes på ungdomsskolen i Kairo i Egypt, der hun vokste opp, som gjorde at hun ble glad i faget.

- Hun var streng når det gjaldt å få oss til å jobbe og hun krevde mye av oss. Hun var så dyktig. Hun var konkret og gikk grundig igjennom ting og formidlet stoffet på en bra måte. Jeg var ikke spesielt flink i matte tidligere, men den dama fikk meg til å se ting på en annen måte. Jeg fikk en åpenbaring og da begynte jeg virkelig å bli nysgjerrig, sier Hanan.

- Nå prøver jeg å være en rollemodell for andre, og vise at det går an å kose seg med matte, og motivere til at de gjør det bra. Jeg ble lærer fordi jeg liker å formidle noe til andre. Dette gjør jeg fordi jeg har lyst. Jeg liker matte, sier Hanan.

- Kos deg med matten

På biblioteket på Lambertseter er det trivelig stemning på mattekveldene.  Reshma Rauf, 17 år, som går i andre på videregående er en av ungdommene som jevnlig kommer på biblioteket for å få mattehjelp av Hanan.

- Vi har fått et hyggelig miljø her. De som kommer hit hjelper hverandre og utveksler erfaringer Jeg lærte faktisk en ny metode av en som var her sist, sier Reshma. Hun synes det er viktig at det tas initiativ slik Hanan har gjort.

- Jeg ser at det er mange som sliter med matte. På leksehjelpen på skolen er det så mange som skal ha hjelp. Her er vi en liten gruppe som jobber. Det er bra og har gitt meg gode resultater. Hanan er veldig flink til å forklare og hun gir meg tips til oppgaver jeg kan jobbe videre med, sier Reshma.

- Jeg har hatt et dårlig forhold til matte. Men da jeg kom på mattetentamen husket jeg Hanans ord: ikke stress med matten – kos deg med matten. Jeg prøvde å følge det rådet, og det gikk faktisk bra!

Hanan er glad for at Reshma og andre ungdommer klarer å snu det dårlige forholdet de har til matte, og tilnærme seg faget med en positiv holdning.

- Innstillingen om at du hater matte må du kaste i søpla – har du den innstillingen blir du aldri venn med matten. Det er mye frykt, matte er ikke så vanskelig, pugger du litt og gjør oppgaver går du lett opp noen karakterer, sier Hanan.

Prosjektets plassering og andre mottakere i nærområdet