Museet har tidligere fått følgende tildelinger:

2014: Naturhistorisk museum får 2800000 kroner til utendørs tiltak, og til utstillingsmonter til museets eldste øgle.
2013: Naturhistorisk museum får 600000 kroner til etablering av vikinghage i Botanisk hage på Tøyen i Oslo
2010: Universitetet i Oslo, Naturhistorisk museum får 3 millioner kroner til en arktisk avdeling i Botanisk hage i Oslo

Disse fossilene representerer starten på mange av dyregruppene som vi har rundt oss i dag, som blant annet flaggermus, hester og hakkespetter.

Fossilsamling fra Tyskland

Det var fossilen Ida som skapte den store interessen for fossiler her i landet. I 2009 ble det 47 millioner år gamle fossilet av en primat verdenskjent.

Ifølge paleontolog og vitenskapsformidler Jørn Hurum er fossilen en link mellom halvaper og ekte aper. Men den profilerte paleontologen er naturlig nok ikke overrasket over at unger er opptatt av dinosaurer og fossiler. Selv var han en fossilgutt.

- De fleste barn spør om steiner, men så vet ikke foreldrene eller de voksne i barnehagen hva de skal svare, forteller Hurum, på fossildagen på Geologisk museum ved Naturhistorisk museum søndag 1. mars 2015.

Ida ble funnet i Messel i Tyskland. Sparebankstiftelsen DNB gir 3 millioner kroner til museet slik at de kan kjøpe en eksepsjonell samling på 30 fossiler fra samme sted og som er like gamle som Ida. Disse fossilene representerer starten på mange av dyregruppene som vi har rundt oss i dag, som blant annet flaggermus, hester og hakkespetter.

Vil tilby ekte saker

Cecilie Webb er seksjonsleder for utadrettet virksomhet på museet. Hun understreker at det er viktig for museet å tilby ekte saker.

- Barna vil ha det ekte. Det spør de alltid om. Derfor er det viktig for oss at vi ikke viser frem en kopi og modeller, forteller Webb.

Dette kan Hurum bekrefte.

- Unger er vant til å bruke iPad fra fire-årsalderen og har sett nok av bilder. De vil ha ekte saker når de kommer hit, sier han.

Vil skape gode aktiviteter og opplevelser

Stiftelsen håper støtten skal bidra til at Naturhistorisk museum kan skape nysgjerrighet, undring og kunnskap.

- Vi ønsker at våre gaver skal skape gode aktiviteter og opplevelser for vår målgruppe som er barn og unge. De er gode på formidling av naturkunnskap her på Naturhistoriske museum. De har en entusiasme som smitter, sier gavesjef Sissel Karlsen i Sparebankstiftelsen DNB.