Uten tittel

Skåret og slipt diabas, Stavanger Kunstmuseum

Fiber

tre og metall, 1979, Sørlandets Kunstmuseum

Bård Breivik (f 1948) er utdannet ved Bergens Kunsthåndverksskole og Vestlandske Kunstakademi, samt ved St. Martin’s College of Art i London. Han har hatt en rekke separat- og gruppeutstillinger i inn- og utland. Særlig kan det være grunn til å trekke frem at han var festspillutstiller i Bergen i 1988 og at han representerte Norge på Biennalen i São Paolo i 1991.

Det var med utstillingen Fiber på Henie Onstad Kunstsenter i 1981, der han viste en serie arbeider under samme navn, at Breivik virkelig fikk et gjennombrudd på den norske kunstscenen. Siden 70-tallet har han særlig arbeidet med naturlige og litt spartanske materialer som netting, sandhauger, tre og stein og han har interessert seg for enkle, elementære former som blant annet båter og årer. Dette ser vi karakteristiske eksempler på i Sparebankstiftelsens to arbeider fra Fiber-serien. Materialene er tre og metall og de sterkt stiliserte og abstraherte vertikale formene gir assosiasjoner til båter.

Siden slutten av 70-tallet har Breivik arbeidet i et stadig mer abstrakt formspråk, og han tok etter hvert også i bruk mer avanserte materialer som aluminium og metall. De senere årene har han også arbeidet med utsmykning og kunst i det offentlige rom, nevnes kan blant annet søylene han laget til Torgallmenningen i Bergen som skapte stor debatt lenge før prosjektet ble realisert i 1999.

OWG

Broken Surface

Flak i rustfritt stål, Stavanger Kunstmuseum

Gorilla

Skåret og slipt diabas, 2009, Lillehammer kunstmuseum

Bård Breivik (f 1948) er en anerkjent norsk billedhugger som ofte arbeider med enkle, elementære steinformasjoner. Verket Gorilla er et karakteristisk eksempel på dette.

Tittelen og den grovhuggede formen med fire kraftfulle ben, mer enn antyder at vi står overfor en av dyreverdenens mektigste skapninger. Gorillaen er den største blant apene og dens kompakte, majestetiske fremtoning er gjentolket i Breiviks sterkt abstraherte skulptur.

For øvrig er apen et ofte brukt motiv i kunsthistorien, den har blitt oppfattet som menneskets speil og ved sine hermende egenskaper kan den også stå som et symbol for selve kunsten.

OWG